Show diversity,
experience education
MSD_20230711_006

PENTAMENTIsabelle Le Minh

7. Jul 23 24. Sep 23

Isabelle Le Minh combines media art and industrial history - as the title of her Dresden exhibition also expresses. PENTAMENT is a newly formed word, a combination of the company name VEB Pentacon (Dresden) and Pentimento. Pentimento refers to the traces of form-finding in painting and also includes the possibility of later reinterpretation.

The French media artist and photographer Isabelle Le Minh has been conducting extensive research in the photo and object collections of the Dresden Technology Collections since the beginning of 2021. She is presenting her findings - three completely new groups of works - as a large installation in the temporary exhibition space. Le Minh utilises methods of artistic appropriation, shifts in meaning and significance and the alienation of representation techniques. Museum and media-historical forms of presentation are quoted and reinterpreted.

KI generiert: Das Bild zeigt eine Installation mit mehreren schwarzen Boxen, die an einer weißen Wand befestigt sind und anscheinend Fotos oder Karten auswerfen. Die Boxen und der Inhalt scheinen Teil einer interaktiven oder mechanischen Kunstpräsentation zu sein.Foto: Museen der Stadt Dresden / Sophie Arlet

One part of the exhibition is dedicated to the different roles of men and women and thus elements of body language. For example, the gestures of the hands are present - extracted from sections of the photographic originals: The small hands of the female workers on the assembly lines, the long, smooth, carefully manicured female hands of the models in advertising shots, the male hands that carry large appliances, sign contracts, hand over medals, fill champagne glasses, for example.

KI generiert: Das Bild zeigt eine gelbe Wand, die mit mehreren Reihen von runden Symbolen in verschiedenen Farben versehen ist. Die Symbole zeigen verschiedene elektronische Geräte oder Objekte.Foto: Museen der Stadt Dresden / Sophie Arlet

PENTAMENT also sees itself as a homage to the museum's collections and their often hidden potential. It is generally about industrial production processes, about the change from analogue to digital recording technologies, about history, about the status and cultural memory of things - about memory.

KI generiert: Das Bild zeigt eine Reihe weißer Skulpturen von Kameras, die auf einem Regal oder einer Ablage aufgereiht sind. Die Kameras variieren in Größe und Design, bilden jedoch eine harmonische Installation.Foto: Museen der Stadt Dresden / Sophie Arlet
KI generiert: Das Bild zeigt das Logo und die Information, dass ein Projekt durch die Kulturstiftung des Freistaates Sachsen gefördert wird. Zudem wird erwähnt, dass diese Maßnahme durch Steuermittel finanziert wird.